fbpx
Narcos Narcos

Palaudu raskaudesta kurssi

11.7.2018 | kurssit

Palaudu raskaudesta kurssi

Tuntuuko, että lantionpohjan lihakset kaipaavat vahvistusta? Onko tuntuma keskivartaloon kadoksissa? Pömpöttääkö vatsa? Onko sinulla alaselkäkipuja?

Tervetuloa viiden kerran kurssille palautumaan raskaudesta ja synnytyksestä. Kurssille voi osallistua, kun synnytyksestä on kulunut yli kuusi viikkoa ja se sopii erityisesti niille, joilla synnytyksestä on alle 12 kuukautta. Myös vuoden jälkeen harjoitteista on hyötyä, jos sinulla on vatsalihasten erkauma tai kehoa kannattelevat lantionpohjan lihakset sekä syvät keskivartalon lihakset kaipaavat vahvistusta. Saat vastauksia muun muassa seuraaviin kysymyksiin: Kuinka kauan synnytyksestä palautuminen voi kestää? Miten raskauden jälkeisen harjoittelun tulisi edetä? Mitkä ovat vältettäviä ja mitkä taas suositeltuja harjoitteita?

Vatsalihasten erkaumassa suorat vatsalihakset ovat liikkuneet erilleen ja niiden välinen jännesauma linea alba on venynyt. Erkauma ei välttämättä palaudu automaattisesti synnytyksen jälkeen, vaan tarvitaan erityisiä harjoitteita korjaamaan sitä. Erkauma aiheuttaa erilaisia oireita, kuten virtsanpidätysongelmia, vatsan pömpötystä ja alaselkäkipuja. Kurssi ei korvaa henkilökohtaista fysioterapiaa, mutta sopii hyvin vatsalihasten erkauman kuntoutuksen tueksi. Kaikki harjoitukset ovat erkaumaystävällisiä.

Kurssilla teemme viisi erilaista liikunnallista joogaharjoitusta, jotka auttavat luomaan vahvuutta oleellisille keskivartalon tukilihaksille sekä tärkeää pohjaa myöhempää raskauden jälkeistä harjoittelua ja liikuntaa varten. Samalla avaamme ja vahvistamme kehoa monipuolisesti ja lempeästi. Jokainen harjoitus sisältää lantionpohjaa ja syviä keskivartalon lihaksia vahvistavia harjoitteita sekä vatsalihasten erkaumaa kuntouttavia harjoitteita. Kurssilla kuulet myös teoriaa ja anatomiaa kehon muutoksista raskauden aikana ja saat tietoa raskauden jälkeen suositeltavista ja vältettävistä harjoitteista. Kurssilla opit lisäksi tehokkaita kotiharjoitteita, jotka vievät aikaa vain noin 10 minuuttia päivässä. Harjoitukset ovat flow- tai astangatyylisiä, ja tunneilla soi musiikki.

Kurssin ohjaajana toimii joogaopettaja Carita Tähkä. Hän on harjoitellut säännöllisesti joogaa vuodesta 2009 ja opettanut vuodesta 2011 alkaen. Harjoittelu alkoi astangajoogalla, joka auttoi hiljentämään mieltä fyysisyyden kautta. Astangan avulla hänen kehotuntemuksensa lisääntyi ja hän pääsi syvemmälle mielensä syövereihin kuin koskaan aiemmin. Intensiivisen astangakauden jälkeen hän avasi sydäntään myös muille joogamuodoille, erityisesti flow-tyyppiselle joogalle, jota hän on astangan lisäksi opettanut säännöllisesti. Ohjauksessaan Carita painottaa kehon terveyden ja hyvinvoinnin tukemista sekä mielen hiljentämistä arjen keskellä. Carita opiskelee tällä hetkellä fysioterapiaa ja hänellä on kaksi lasta. Kahden raskauden kokemuksellaan hän on pyrkinyt keräämään joogaharjoitukseen terveyden kannalta oleellisia elementtejä, jotka auttavat lisäämään raskauden aikaista ja jälkeistä hyvinvointia.

Huomioitavaa että kurssilla ei ole vauvoja eikä taaperoita mukana. Kurssilla keskitytään äidin hyvinvointiin.


Aikataulut ja sisältö:

Maalis-huhtikuussa (sunnuntaisin, 5 kertaa, HUOM ei tuntia pääsiäisenä)

  • 24.3. klo 14.00-15.15, Hartioita avaava joogaharjoitus
  • 31.3. klo 14.00-15.15, Alaselkää vapauttava joogaharjoitus
  • 7.4. klo 14.00-15.15, Lempeä astangajoogaharjoitus raskauden jälkeiseen aikaan
  • 14.4. klo 14.00-15.15, Corea vahvistava joogaharjoitus
  • 28.4. klo 14.00-15.15, Liikkuva luova flow

Ota itsellesi omaa aikaa ja tule rentoutumaan ja rauhoittamaan mieltä joogaharjoituksen pariin.


Hinta, maksut ja ilmoittautuminen

Kurssimaksu on 70€, (sisältää 5 kertaa).

Ilmoittautumiset sähköpostilla osoitteeseen info@astangatampere.fi Muista ilmoittaa mille kurssille olet tulossa! Maksut pyydetään maksamaan Tampereen astangajoogakoulun tilille ilmoittautumisen yhteydessä (FI43 1146 3001 0395 66 viestiksi osallistujan nimi + palautus tammi/maalis). Kurssille mahtuu n. 15 henkilöä, joten varaa paikkasi ajoissa. Maksamalla kurssimaksun vahvistat paikkasi kurssilla. Mikäli haluat maksaa liikuntaseteleillä/vast. voit käydä maksamassa kurssin salille jonkun lukujärjestyksen mukaisen viikkotunnin alussa